ΠΕΝΤΕ ΑΡΩΜΑΤΙΚΑ ΦΥΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΚΗΠΟ

Πέντε αρωματικά φυτά για το σχολικό κήπο

Τώρα που μπήκε η άνοιξη, είναι καιρός να οργανωθούμε! Ο σχολικός κήπος είναι απαραίτητο να περιλαμβάνει ένα μικρό βοτανόκηπο. Μελετώντας τα αρωματικά φυτά, τα παιδιά ανακαλύπτουν τις χρήσεις τους στην καθημερινή ζωή, τη μαγειρική, σε συνταγές της κουζίνας, για αφεψήματα, για φαρμακευτικούς σκοπούς, για καλλυντικά, μέχρι για εντομοδιωκτικούς σκοπούς σε οικιακή χρήση.

Κι εδώ γεννιέται το ερώτημα: Ποια αρωματικά φυτά να χρησιμοποιήσουμε για το σχολικό μας κήπο; Είναι άλλωστε τόσα πολλά! Είναι αναγκαίο αρχικά και για πρακτικούς λόγους, να επιλέξουμε μια μικρή ομάδα φυτών για να καλύψει τους βασικούς εκπαιδευτικούς μας σκοπούς. Σταδιακά, ο σχολικός κήπος μας θα εμπλουτιστεί με περισσότερα αρωματικά φυτά, καθώς τα παιδιά θα εξοικειώνονται με αυτά.

Το Πράσινο Σχολείο, μέσα από την εμπειρία των δράσεων του τα τελευταία χρόνια, έχει καταλήξει σε πέντε συγκεκριμένα αρωματικά φυτά για να αποτελέσουν τη βασική ομάδα ενός μικρού βοτανόκηπου. Λεβάντα, δυόσμος, δενδρολίβανο, ρίγανη και φασκόμηλο. Αυτή η μικρή ομάδα φυτών καλύπτει τις εκπαιδευτικές ανάγκες για τα αρωματικά φυτά και για το σχολικό κήπο, ενώ ταυτόχρονα είναι εύκολα στην καλλιέργεια και δε χρειάζονται ιδιαίτερη φροντίδα για να ευδοκιμήσουν. Μπορούν να αποτελέσουν σημαντικό εργαλείο αξιοποίησης από τους εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο της γνωριμίας των παιδιών με το φυσικό περιβάλλον.

Συγκεκριμένα, τα παιδιά, μαζί με τους εκπαιδευτικούς αλλά και με τους γονείς, μπορούν να αξιοποιήσουν τα παραπάνω αρωματικά φυτά για:

  • Αρωματισμό σε σαλάτες, πίτες και φαγητά χρησιμοποιώντας το δυόσμο, τη ρίγανη και το δεντρολίβανο, όλα ενταγμένα στο πλαίσιο μιας υγιεινής μεσογειακής διατροφής.
  • Αφεψήματα με αποξηραμένα φύλλα του φασκόμηλου και του δυόσμου με ευεργετικές ιδιότητες για την υγεία.
  •  Εντομοδιωκτικά προϊόντα με αποξηραμένα άνθη λεβάντας και κλαδιά ανθισμένου φασκόμηλου για προστασία από το σκόρο στις ντουλάπες, καθώς επίσης μυρμήγκια και έντομα στα αποθηκευμένα τρόφιμα.
  • Αιθέριο έλαιο λεβάντας και δυόσμου για τον αρωματισμό του χώρου της τάξης ή του υγρού καθαρισμού του πατώματος.

Ποιες είναι οι βασικές συμβουλές που ακολουθούμε για τη φύτευση των αρωματικών φυτών;

  • Επιλέγουμε ηλιοφανείς θέσεις φύτευσης για τη λεβάντα, το δεντρολίβανο και το φασκόμηλο και ημισκιερές για το δυόσμο και τη ρίγανη.
  • Φροντίζουμε να έχουν καλή αποστράγγιση ειδικά αν τα φυτέψουμε σε γλάστες ή ζαρντινιέρες και τοποθετούμε μια στρώση χαλικιών ή βότσαλου 2-3 εκατοστών στη βάση τους.
  • Ποτίζουμε 1-2 φορές την εβδομάδα άνοιξη και φθινόπωρο, δυο-τρεις φορές τη βδομάδα την περίοδο του καλοκαιριού και το χειμώνα 1 φορά τη βδομάδα εκτός αν βρέχει.
  • Καλό είναι να βάζουμε βιολογικό λίπασμα ανάπτυξης μια φορά το μήνα κατά την περίοδο της άνοιξης και του φθινοπώρου.

Τα αρωματικά φυτά προσφέρουν ένα ιδιαίτερο καλλωπιστικό στοιχείο στο σχολικό κήπο, μια όμορφη εικόνα που θα αντικρίζουν καθημερινά τα παιδιά. Ξεκινήστε, λοιπόν, σήμερα κιόλας, τη φύτευση ενός μικρού βοτανόκηπου στο σχολείο σας!

Καλή επιτυχία!

ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΚΗΠΟΙ, ΕΠΟΧΙΚΟΤΗΤΑ, ΤΟΠΟΦΑΓΙΑ

prasinosxoleio_7042

Γνωρίζουν, άραγε, τα παιδιά πότε φυτεύονται και πότε ωριμάζουν τα φρούτα και τα λαχανικά του τόπου μας; Ποια είναι η έννοια της εποχικότητας στην καθημερινή μας διατροφή; Αναζητώντας υλικά για σαλάτα, γιατί αγοράζουμε τομάτες, πιπεριές και αγγουράκια μέσα στο χειμώνα; Μήπως πρέπει να προτιμήσουμε λάχανα, καρότα, παντζάρια, μαρούλια και ρόκα εποχής; Τι καλλιεργείται στην ύπαιθρο και τι, εκτός εποχής, στα θερμοκήπια; Τα φρούτα και τα λαχανικά που έρχονται στο πιάτο μας έχουν καλύτερη γεύση, φρεσκάδα, άρωμα, ποιότητα και θρεπτική αξία όταν καταναλώνονται τη σωστή εποχή.

Και για την τοποφαγία, πώς θα μιλήσουμε στα παιδιά; Πώς θα τους εξηγήσουμε ότι πρέπει να προτιμούμε φρέσκα φρούτα, λαχανικά, αλλά και μεταποιημένα προϊόντα της περιοχής που ζούμε; Γιατί να τρώμε ταλαιπωρημένα προϊόντα που έχουν ταξιδέψει χιλιάδες χιλιόμετρα, υποβαθμισμένης αξίας και γεμάτα συντηρητικά; Αυτά τα προϊόντα, ακόμη κι αν έχουν καλλιεργηθεί με βιολογικό τρόπο, έχουν χάσει σημαντικό ποσοστό της διατροφικής τους αξίας. Αν μας ρωτούσαν τα παιδιά αν αξίζει να μεταφέρεις φρούτα και λαχανικά από τη μια γωνιά της γης στην άλλη, τι θα λέγαμε; Ποια είναι η περιβαλλοντική επιβάρυνση που συντελείται για τη συσκευασία, τη συντήρηση και τη μεταφορά;

Τι απαντάμε σε όλα τα παραπάνω; Όλα είναι θέμα παιδείας. Και μάλιστα παιδείας δια του παραδείγματος και της βιωματικής μάθησης. Οι σχολικοί κήποι αποτελούν μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για να μάθουν τα παιδιά τις αρχές της εποχικότητας και της τοποφαγίας. Μόνο έτσι θα συνδέσουν την διατροφή με το τοπικό φυσικό περιβάλλον, σεβόμενοι τους κύκλους της φύσης. Μόνο έτσι θα ανακαλύψουν τη χαρά της δημιουργίας και το νόημα να απολαμβάνουν πεντανόστιμους, ολόφρεσκους καρπούς, πλήρους διατροφικής αξίας.

Η εθελοντική ομάδα του Πράσινου Σχολείου πιστεύει στην αξία της δημιουργίας σχολικών κήπων ως μέσο περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης των παιδιών και για το σκοπό αυτό δραστηριοποιείται εκτεταμένα. Η αξιοποίηση των σχολικών κήπων και η καλλιέργειά τους αποτελεί μια συνειδητή επιλογή και επένδυση που συντελεί με τον πιο ευεργετικό τρόπο στην υγιεινή διατροφή των παιδιών και στην αειφορία του φυσικού περιβάλλοντος.

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΠΟΡΕΙΟΥ

Τι πρέπει να κάνουμε για να δημιουργήσουμε το δικό μας σπορείο για τα σπορόφυτα των ανοιξιάτικων κηπευτικών του σχολείου μας;

H δημιουργία σπορείου αποτελεί το πρώτο βήμα για την προετοιμασία του δικού μας ανοιξιάτικου σχολικού λαχανόκηπου. Για το σχολικό κήπο επιλέγουμε πρώιμη ανοιξιάτικη φύτευση, προκειμένου να έχουμε όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο για τις σχετικές παιδαγωγικές δραστηριότητες μέχρι τη λήξη του σχολικού έτους. Επιπλέον, η πρώιμη φύτευση βοηθά στο να έχουμε πρώιμη παραγωγή, λιγότερα ποτίσματα, και μικρότερη έκθεση στους πολύ ζεστούς μήνες του καλοκαιριού. Καλό είναι μέχρι αρχές Φλεβάρη να έχουμε δημιουργήσει το σπορείο μας. Επιλέγουμε το σπόρο που θέλουμε, προτιμώντας τοπικές ποικιλίες της περιοχής μας, και προχωράμε στη δημιουργία του σπορείου.

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΠΟΡΕΙΟΥ:

  • Μπορούμε να προμηθευτούμε έτοιμες βάσεις φυτωρίων (από πλαστικό, φελιζόλ ή ακόμα καλύτερα από οικολογικό κοκοφοίνικα) από κάποιο γεωπονικό κατάστημα ή… να αυτοσχεδιάσουμε και να επαναχρησιμοποιήσουμε κύπελλα πλαστικά του νερού ή ρηχά καφάσια μαναβικής, νάιλον ή τσουβάλια για σκέπασμα. Τα πλαστικά κυπελλάκια, τα τρυπάμε σε 3-4 σημεία στη βάση τους, για να φεύγει το νερό και να αερίζονται. Επίσης, αν χρησιμοποιήσουμε καφάσι με χώμα, βάζουμε νάιλον από την κάτω πλευρά και τρυπάμε για αποστράγγιση, χρησιμοποιώντας συνήθως ένα πυρωμένο καρφί.
  • Προμηθευόμαστε φυτόχωμα, ειδικό για σπορεία, από γεωπονικά καταστήματα ή δημιουργούμε το δικό μας. Μια ενδεικτική συνταγή είναι να αναμίξουμε μίγμα ξανθιάς και μαύρης τύρφης με pH γύρω στο 6 σε αναλογία 70% στο μίγμα, κομπόστ ή σβησμένη κοπριά 20% και 10% περλίτη ή ψιλή ελαφρόπετρα.
  • Γεμίζουμε προσεκτικά τα κυπελλάκια με χώμα, ελαφρώς πατημένο και σε ύψος 3-4 δακτύλων.
  • Ποτίζουμε το χώμα και τοποθετούμε 1-2 σπόρους σε κάθε θέση, σκεπάζουμε και ξαναποτίζουμε ελαφριά με ένα ποτιστήρι που έχει εξασφαλίζει ψιλή διασπορά του νερού. Οι σπόροι εμπειρικά φυτεύονται σε βάθος 2 φορές το πλάτος τους. Ενδεικτικά, λοιπόν, τους σπόρους της ντομάτας ίσα-ίσα τους σκεπάζουμε, ενώ τους σπόρους του κολοκυθιού τους βάζουμε 2-3 εκατοστά στο χώμα.
  • Εξασφαλίζουμε ζέστη (γύρω στους 20C°) και υγρασία για να φυτρώσουν πιο γρήγορα οι σπόροι.
  • Φροντίζουμε αφού φυτρώσουν οι σπόροι, τα μικρά σπορόφυτά να έχουν έκθεση σε ήλιο για να μεγαλώσουν και να δυναμώσουν ενώ το χώμα πρέπει να είναι πάντα ελαφριά βρεγμένο.
  • Μεταφέρουμε τα σπορεία σε εσωτερικό ζεστό χώρο τα βράδια που έχει κρύο και τα ξαναβγάζουμε τα στον ήλιο το πρωί. Εναλλακτικά, αν τα κρατήσουμε έξω, τα σκεπάζουμε το βράδυ με νάυλον ή αντιανεμικό δίχτυ.
  • Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάποια φυτά φυτρώνουν πιο γρήγορα, για παράδειγμα η ντομάτα, ενώ κάποια άλλα καθυστερούν να φυτρώσουν, όπως η πιπεριά.
  • Ετοιμαζόμαστε για τη μεταφύτευση στο σχολικό κήπο μας περίπου ενάμισυ με δυο μήνες μετά την σπορά ανάλογα το φυτό και τις θερμοκρασίες που θα επικρατήσουν στο σπορείο.

Υπενθυμίζουμε ότι για κάθε έρωτημα που δημιουργείται ακολουθούμε τη στρατηγική “Παρατηρώ – Υποθέτω – Ερευνώ – Πειραματίζομαι – Συμπεραίνω – Παρουσιάζω”.

Έχουμε πάντα στο μυαλό μας ότι δουλεύουμε την πορεία από τον σπόρο μέχρι την τροφή.

Καλή επιτυχία!

ΕΝΑΣ “ΜΑΓΟΣ” ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΟΙ ΒΟΛΒΟΙ ΣΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Τι είναι άραγε μια γλάστρα; Μήπως έχει σχέση με τ’ άστρα; Από τι αποτελείται ένα φυτό; Έχει οικογένεια; Μήπως οι σπόροι είναι τα παιδιά του;

Σήμερα μας επισκέφτηκε ο… “μάγος” του “Πράσινου Σχολείου” και μας εξήγησε τι σημαίνει “Πράσινο Σχολείο” και τι μαθαίνει κανείς εκεί. Αφού απαντήσαμε σ’ αυτές τις ερωτήσεις, ο Κώστας με τη βοήθεια των περίεργων-πολύχρωμων καπέλων του, μας έδειξε τι είναι ένας βολβός.

Ξεκινήσαμε από τα μικρά και τα πολλά. Μπερδευτήκαμε αρκετά, γιατί οι βολβοί μας έμοιαζαν με κρεμμύδια, σκόρδα και παντζάρια! Συνεχίσαμε με τα λίγα και μεγάλα. Δυσκολευτήκαμε να καταλάβουμε, τι ήταν ο μεγάλος βολβός. Μήπως ήταν μπανάνα, ή λάχανο που δεν είχε ωριμάσει ακόμα;

Για να μπορέσουμε να καταλάβουμε, αναζητήσαμε βοήθεια στα βιβλία: “Ο κήπος των μεταμορφώσεων” της Ζωής Βαλάση και “Μύθοι περί φυτών” της Ζωής Σπυροπούλου.

Πώς πήρε τ’ όνομά του ο Υάκινθος ή αλλιώς Ζουμπούλι; Πώς δημιουργήθηκε ο Κρίνος; Μήπως τελικά από τους βολβούς μπορούν να γεννηθούν λουλούδια;

Ο “μάγος” του “Πράσινου Σχολείου” μας έδειξε, τα βήματα που ακολουθεί ο βολβός για να γίνει φυτό και να βγάλει ανθό. Τελικά ανακαλύψαμε, ότι οι βολβοί μας ανήκουν σε ζουμπούλια (αυτοί που νομίζαμε ότι ήταν παντζάρια), φρέζιες (αυτοί που νομίζαμε ότι ήταν σκόρδα), τουλίπες (αυτοί που νομίζαμε ότι ήταν κρεμμύδια) και σε Αμαρυλλίδα (αυτός που νομίζαμε ότι ήταν μπανάνα, ή λάχανο).

Ύστερα χωριστήκαμε σε ομάδες και πιάσαμε δουλειά. Φυτέψαμε τους βολβούς και ζωγραφίσαμε, πώς φανταζόμαστε ότι θα γίνουν, όταν ανθίσουν…

Το “Πράσινο Σχολείο” μας χάρισε από ένα βολβό φρέζιας και υποσχεθήκαμε όλοι, να τους φροντίζουμε, μέχρι να τους δούμε να ανθίζουν! Ευχαριστούμε πάρα πολύ το “Πράσινο Σχολείο” για την άρτια και άριστη παρουσίαση, ευχαριστούμε για τα δώρα τους, που θα ομορφύνουν τη Βιβλιοθήκη Σούδας και τα σπίτια μας.

*Κείμενο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Χανίων για την δράση “Μερικοί Βολβοί” που πραγματοποιήθηκε στην Παιδική-Εφηβική Βιβλιοθήκη της Σούδας τη Δευτέρα 5 Σεπτέμβρη, στο πλαίσιο της “Καλοκαιρινής Εκστρατείας Ανάγνωσης και Δημιουργικότητας 2016” για παιδιά, μια συνεργασία της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Χανίων με την Εθνική Βιβλιοθήκη Ελλάδος και το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

 

ΓΙΝΕ ΕΞΕΡΕΥΝΗΤΗΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ!

Άλλη μία σχολική χρονιά αρχίζει και μαζί της, φυσικά, αρχίζουν και οι δράσεις του “Πράσινου Σχολείου” για τη νέα σχολική χρονιά. Στο πλαίσιο της “Καλοκαιρινής Εκστρατείας Ανάγνωσης και Δημιουργικότητας 2016” της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος, στις 125 βιβλιοθήκες του δικτύου, γονείς και παιδιά αναλαμβάνουν κάθε μέρα μια νέα αποστολή, συμμετέχουν σ’ ένα πανελλήνιο παιχνίδι εξερεύνησης: με αφετηρία τη βιβλιοθήκη τους και οδηγό ένα προσωπικό ημερολόγιο εξερεύνησης, παρατηρούν, συγκρίνουν, καταγράφουν και δημιουργούν, γνωρίζοντας τον κόσμο με τον δικό τους τρόπο.

Το “Πράσινο Σχολείο” σε συνεργασία με την “Παιδική-Εφηβική Βιβλιοθήκη Δημοτικής Ενότητας Σούδας” θα υλοποιήσουν την αποστολή “Μερικοί Βολβοί” μέσω ενός εργαστηρίου κηπουρικής που θα στηθεί στο χώρο της βιβλιοθήκης στην οδό 25ης Μαρτίου 87, στη Σούδα, τη Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου στις 17:30. Την ίδια μέρα, η αποστολή θα υλοποιηθεί σε βιβλιοθήκες όλης της χώρας. Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα κάνοντας κλικ στο “Δίκτυο Ελληνικών Βιβλιοθηκών”.

Σας περιμένουμε στη βιβλιοθήκη!

Ο “ΠΡΑΣΙΝΟΥΛΗΣ” ΚΑΙ ΟΙ “ΜΑΓΙΚΟΙ ΣΠΟΡΟΙ” ΣΤΟΥ “ΚΗΠΟΥ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ”

Καθώς “Του Κήπου τα Μαθήματα” συνεχίζονται, η ομάδα του “Πράσινου Σχολείου” επισκέφθηκε τα συνεργαζόμενα νηπιαγωγεία, όπου τα παιδιά μάς υποδέχθηκαν με ενθουσιασμό αλλά και πολλές ερωτήσεις για το τι θα επακολουθήσει.

Στο χώρο της αυλής, στην πράσινη γωνιά του σχολείου, μια μικρή περιπέτεια ήταν έτοιμη να ξεδιπλωθεί… η γνωριμία έγινε μέσω του Πράσινου μας ήρωα που “ζωντάνεψε” και ζητούσε από τους μικρούς ερευνητές να τον ακολουθήσουν σε μια φανταστική ιστορία γεμάτη εκπλήξεις. Αξιοποιώντας τα παρτέρια, που είναι πλέον καταπράσινα, και την “Γωνιά των Φυσικών Επιστημών”, το χώρο που έχει δημιουργηθεί για να ανακαλύπτουν και να μαθαίνουν οι μικροί μαθητές, ταξιδέψαμε μαζί σε παραμυθένιους τόπους και μέσα από πειράματα με το φως, το νερό, το χώμα, τη θερμοκρασία και τον αέρα, ξετυλίξαμε μέρος της όμορφης αυτής ιστορίας.

Κάθε ερώτημα που προέκυπτε πλαισιωνόταν από υποθέσεις των παιδιών για το τι θα συμβεί… ύστερα από παρατήρηση και καταγραφή τα ίδια τα παιδιά θα καταλήξουν στα συμπεράσματα και θα ολοκληρώσουν την ιστορία.

Στη συνέχεια, αφού παίξαμε με τα παιχνίδια που δημιούργησαν βάσει των δύο θεματικών ενοτήτων του φετινού προγράμματος, σχετικά με τη μέλισσα και τον κήπο, τα παιδιά μας έδωσαν τα παιχνίδια προκειμένου να μεταφερθούν από νηπιαγωγείο σε νηπιαγωγείο για να τα γνωρίσουν και τα υπόλοιπα παιδιά.

Αποχαιρετώντας τους λιλιπούτιους φίλους μας, είμαστε σε αναμονή για το τι τελικά θα συμβεί όχι μόνο στο σχολικό τους κήπο, αλλά και με τους σπόρους που πήραν ως δώρο για το σπίτι.

ΕΦΤΑΣΕ Η ΑΝΟΙΞΗ… ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΦΥΤΕΥΟΥΝ!

«Κείνο που σου προσάπτουνε τα χελιδόνια είναι η Ανοιξη που δεν έφερες»
Οδυσσέας Ελύτης, ποιητής

Μόλις μπήκε η  εαρινή ισημερία για να σηματοδοτήσει τον ερχομό της άνοιξης και τα “χελιδονάκια” σε τέσσερα νηπιαγωγεία στα Χανιά ετοιμάζονται να φτιάξουν  το σχολικό τους κήπο.  Μα πώς εγινε αυτό πραγματικότητα;

Τα σχολεία, λοιπόν, συμμετέχουν στη φετινή δράση του Πράσινου σχολείου «Του Κήπου τα Μαθήματα». Στόχος του προγράμματος είναι η γνωριμία, η επαφή και η ευαισθητοποίηση των παιδιών με το φυσικό περιβάλλον μέσω της δημιουργίας Σχολικού Κήπου ο οποίος αποτελεί τον πυρήνα για περαιτέρω δραστηριότητες μέσω σύγχρονων παιδαγικών μεθόδων συνεργατικής μάθησης όπου τα παιδιά γίνονται ερευνητές, αναλαμβάνουν ρόλους και δρουν υπεύθυνα.

Ήδη από το φθινόπωρο, ξεκίνησαν συναντήσεις των μελών μας με τις εκπαιδευτικούς από κάθε σχολείο που ήταν υπεύθυνες για το πρόγραμμα και έγινε ένας εποικοδομητικός διάλογος σχετικά με τις ανάγκες των σχολείων για τη δημιουργία κήπου. Πραγματοποιήθηκε επιμόρφωση για τα φυτά και για τα βότανα, για τον τρόπο φύτευσης και συγκομιδής των λαχανικών, την προετοιμασία του χώματος, για βιολογική φυτοπροστασία, για τεχνικές ξύλινων κατασκευών ενώ παράλληλα συζητήθηκε διεξοδικά η παιδαγωγική αξιοποίηση του σχολικού κήπου και προτάθηκαν δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιηθούν γύρω από αυτόν.

Στη συνέχεια ήρθε η σειρά για ενεργοποιήση των γονέων από το “Πράσινο Σχολείο”, οι οποίοι ενημερώθηκαν σε κάθε νηπιαγωγείο και ανέλαβαν ως εθελοντές την κατασκευή παρτεριών, ζαρντινιερών, οριζόντιων και κάθετων κατασκευών από ανακυκλωμένες ξύλινες παλέτες. Οι μπαμπάδες έφεραν τα εργαλεία και έφτιαξαν τα παρτέρια,  τις ζαρντινιέρες σύμφωνα με το σχέδιο που είχει ετοιμάσει η ομάδα του “Πράσινου Σχολείου” ενώ παράλληλα  οι μαμάδες τις έβαψαν με πολλά ζωντανά χρώματα.  Στη συνέχεια τοποθέτησαν μέσα χώμα και εδαφοβελτιωτικό κομπόστ που πρόσφερε η διαδημοτική επιχείρηση ανακύκλωσης (ΔΕ.ΔΙ.ΣΑ) στα Χανιά.

Όλα λοιπόν είναι έτοιμα για να φυτέψουν τα παιδιά, μαζί με γονείς και εκπαιδευτικούς σε κάθε νηπιαγωγείο. Ξεκινά πρώτα το 3ο νηπιαγωγείο Χανίων και φυτεύει Δευτερα 21 Μαρτίου, συνεχίζει το 1ο ειδικό Νηπιαγωγείο Χανίων, το 6ο Νηπιαγωγείο Κυδωνίας Χανίων στις 24 Μαρτίου και κλείνει το 2ο νηπιαγωγείο Βαμβακόπουλου Χανίων στις 30 Μαρτίου. Μετά την ολοκλήρωση της φύτευσης, το πρόγραμμα συνεχίζεται στα σχολεία με την καλλιέργεια και παρακολούθηση του σχολικού κήπου και με την παιδαγωγική αξιοποίηση του μέχρι και τη συγκομιδή στο τέλος της σχολικής χρονιάς.  

Όσο για μας στο “Πράσινο Σχολείο”,  υιοθετούμε απόλυτα τις υποδείξεις του ποιητή  και κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας για να βοηθήσουμε τα χελιδόνια στον ερχομό της Άνοιξης που όλοι επιθυμούμε.

ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ “ΤΟΥ ΚΗΠΟΥ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ”!

Ντριιιιν Ντριιιν! Βρισκόμαστε στα μέσα Δεκέμβρη, αλλά από αρχές Νοεμβρίου είχε χτυπήσει το πρώτο κουδούνι της φετινής σχολικής χρονιάς για το Πράσινο Σχολείο. Τέσσερις νηπιαγωγοί από διαφορετικά σχολεία του Δήμου Χανίων, συνεργάζονται μαζί μας και συνδιαμορφώνουμε την “ύλη” για την ετήσια δράση του Πράσινου Σχολείου, του “Κήπου τα Μαθήματα”.

Στην πρώτη συνάντηση γνωριμίας, που πραγματοποιήθηκε στον πολυχώρο “Λεκτόριο”, τα μέλη μας υποδέχτηκαν με ενθουσιασμό τις εκπαιδευτικούς και έγινε μια πρώτη εισαγωγή στην μέχρι τώρα πορεία και τις δράσεις του Πράσινου Σχολείου.  Ακολούθησε μια αναλυτική παρουσίαση του φετινού προγράμματος κι ένας εποικοδομητικός διάλογος σχετικά με τις ανάγκες των σχολείων για τη δημιουργία κήπου.

Είναι γεγονός ότι η δημιουργία ενός κήπου στην αυλή του σχολείου απαιτεί προετοιμασία και εξοικείωση με τα φυτά. Προς αυτή την κατεύθυνση πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες μέρες η δεύτερη συνάνταση, σε βιολογικό κτήμα κόντα στην πόλη των Χανίων, όπου οι εκπαιδευτικοί ξεναγήθηκαν, γεύτηκαν και γνώρισαν βότανα και λαχανικά που θα έχουν την ευκαιρία να φυτέψουν στον σχολικό κήπο. Συζητήθηκε ο τρόπος φύτευσης και συγκομιδής των λαχανικών, η προετοιμασία του χώματος, καθώς επίσης παρουσιάσαμε διάφορους τρόπους βιολογικής φυτοπροστασίας και δημιουργίας παρτεριών από ανακυκλώσιμα υλικά, φιλικά στο περιβάλλον, για τις διαφορετικές ανάγκες κάθε αυλής.

Στο τέλος της συνάντησης, αποχαιρετήσαμε τις εκπαιδευτικούς με ένα πράσινο ‘δωράκι’ που φυτεύεται, ευχηθήκαμε “Καλές Γιορτές” και δώσαμε ραντεβού την επόμενη χρονιά, για την τρίτη μας συνάντηση που θα ασχοληθούμε με την παιδαγωγική αξιοποίηση του σχολικού κήπου και τις δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιηθούν γύρω από αυτόν.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΤΟΥ ΚΠΕ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ – ΝΕΑΠΟΛΗΣ

Το “Πράσινο Σχολείο” συμμετείχε στο διήμερο σεμινάριο “Κάθε Σχολική Αυλή και Ένας Κήπος Αειφορίας” που διοργάνωσε το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ιεράπετρας – Νεάπολης στην Ιεράπετρα στις 11 και 12 Δεκεμβρίου 2015 με πλήθος ομιλιών και συμμετοχικών βιωματικών δράσεων.

Στα πλαίσια των ομιλιών που πραγματοποιήθηκαν κατά την πρώτη ημέρα, το Πράσινο Σχολείο παρουσίασε δύο εισηγήσεις σχετικά με τρόπους αξιοποίησης των σχολικών αυλών και ενεργοποίησης γονέων και μαθητών.

Τη δεύτερη ημέρα, το “Πράσινο Σχολείο” συμμετείχε σε workshop σχεδιασμού και υλοποίησης σχολικού κήπου, κατά το οποίο εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του νομού Λασιθίου φύτευσαν φθινοπωρινά λαχανικά στο προαύλιο σχολικό χώρο του 2ου ΓΕΛ Ιεράπετρας.

ΤΟΥ ΚΗΠΟΥ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ – ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ

Έκλεισαν οι αιτήσεις συμμετοχής για τη δράση “Του Κήπου τα Μαθήματα” σε τέσσερα (4) νηπιαγωγεία του Καλλικρατικού Δήμου Χανίων από το “Πράσινο Σχολείο”.

Μετά από ανοιχτή κλήρωση που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή, 6 Νοεμβρίου 2015 και ώρα 09:00 π.μ. στο Γραφείο του Τμήματος Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, στην οδό Γκερόλα 48β (2ος όροφος), τα σχολεία που θα συμμετάσχουν είναι τα εξής:

• 1ο ειδικό νηπιαγωγείο Χανίων, νηπιαγωγός: Μετσοβίτη Ελένη
• 2ο νηπιαγωγείο Βαμβακόπουλου, νηπιαγωγός: Σαββίδου Μαρία
• 3ο νηπιαγωγείο Χανίων, νηπιαγωγός: Κελαϊδή Ευφροσύνη
• 6ο νηπιαγωγείο Νέας Κυδωνίας, νηπιαγωγός: Μανουσέλη Αμαλία

Θα ακολουθήσει προσωπική επικοινωνία με τις εκπαιδευτικούς για την πρώτη συνάντηση, που έχει οριστεί για την επόμενη εβδομάδα. Ευχαριστούμε τις δεκαέξι (16) νηπιαγωγούς που δήλωσαν συμμετοχή, και ευελπιστούμε να συνεργαστούμε με περισσότερα σχολεία σε επόμενη δράση.